Over TOMS®

  • Overzicht TOMS® bedrijf

    Overzicht TOMS® bedrijf

    In 2006 ontmoette de Amerikaanse reiziger Blake Mycoskie kinderen in een dorp in Argentinië, en ontdekte dat ze geen schoenen hadden om hun voeten te beschermen. Om ze te kunnen helpen zette hij TOMS® op, een bedrijf dat voor elk paar schoenen dat wordt verkocht, een paar nieuwe schoenen schenkt aan een kind in nood. One for One™

    Toen hij zich realiseerde dat deze beweging andere basisbehoeften zou kunnen dienen, werd TOMS® Eyewear gelanceerd. Met de aankoop van elk paar TOMS®, doneert TOMS® aan een mens in nood. One for One™

    "De innerlijke kracht van het Zuid-Amerikaanse volk heeft een enorme indruk op mij gemaakt, vooral van mensen die zo weinig hebben, en ik werd onmiddellijk vervuld van het verlangen - de verantwoordelijkheid - om meer te doen."
    — Blake Mycoskie

    We geven in meer dan 70 landen.

    We hebben meer dan 60 miljoen schoenen gegeven aan behoeftige kinderen, die ons 60 miljoen lessen hebben geleerd.

    Sinds 2006 hebben mensen zoals jij ons geholpen dit geweldige aantal te bereiken, en het leidt tot grotere, betere dingen! Zoals het geven van verschillende soorten schoenen naar aanleiding van het gebied of het seizoen, of het creëren van lokale banen door schoenen te produceren in de landen waar we geven. TOMS®-schoenen worden altijd gegeven aan kinderen via humanitaire organisaties die schoenen opnemen in hun gemeenschapsontwikkelingsprogramma's.

    Sinds 2011 is bij 400.000 mensen het gezichtsvermogen hersteld door middel van aankopen van TOMS®-brillen.

    We geven gezichtsvermogen in meer dan 10 landen, door het verstrekken van brillen op voorschrift, medische hulp en/of chirurgie om het gezichtsvermogen te behouden bij elke aankoop van een bril. Een aankoop helpt niet alleen gezichtsvermogen te herstellen, het steunt ook duurzame programma's voor oogzorg op gemeenschapsbasis, het creëren van professionele banen (vaak voor jonge vrouwen), en het helpt training in basis oogverzorging te verstrekken aan lokale zorgvrijwilligers en leraren.

    Wat als een bedrijf is begonnen, is een beweging geworden

    Onze gemeenschap heeft ons geholpen een eenvoudig idee om te zetten in een krachtige realiteit. Groepen zoals TOMS® Campusprogramma's zorgen dat studenten van overal in de Verenigde Staten betrokken raken bij evenementen waarin anderen worden onderwezen over bewust consumeren en maatschappelijk ondernemen. Via ons stageprogramma kunnen andere jonge mensen een waardevol onderdeel uitmaken van ons verhaal.

    Onze beweging bestaat uit veel onderdelen, waaronder Eén dag zonder schoenen en World Sight Day, onze jaarlijkse dagen waarin we het bewustzijn willen aanwakkeren rond de wereldwijde kwesties van armoede en vermijdbare blindheid en visuele beperkingen. Ticket om te geven geeft onze gemeenschap een kans om deel uit te maken van een gulle geversreis en TOMS®-schoenen uit te delen aan kinderen ter plaatse. En als je op zoekt bent naar andere manieren om mee te doen, dan heeft ons gemeenschapsteam genoeg ideeën.

    Shoenen

    Naast de espadrille-geïnspireerde Classics, biedt TOMS® een verscheidenheid aan schoenstijlen voor mannen, vrouwen en kinderen. Van herenschoenen voor elke dag zoals Paseos tot de leuke en vlotte Strappy Wedges (sleehaksandaal), we zijn gepassioneerd over zowel de mode als het gevoel dat wij bieden.

    Brillen

    Onze brillen zijn geïnspireerd op een iconische en vintage stijl, van reiziger-geïnspireerde Classics tot pilootmonturen tot historische oversized glazen, en elke aankoop biedt onze klanten de kans om het gezichtsvermogen te herstellen van een mens in nood.


  • Verantwoord ondernemen bij TOMS®

    Wij geloven dat wij de wereld mooier kunnen maken met zaken doen. En we begrijpen dat jij het liefst iets koopt waar je niet alleen je eigen leven leuker mee maakt maar ook dat van een ander. Daarom maken en verkopen we onze producten op een duurzame en verantwoorde manier. We doen er alles aan om te kunnen garanderen dat onze manier van zaken doen past bij de waarden van ons merk. Deze koers varen we al vanaf het begin en dat blijven we doen. En we houden je graag op de hoogte van wat we allemaal meemaken op onze reis.

    Verantwoord ondernemen bij TOMS® is gericht op de manier waarop we onze producten maken en verkopen. Wij willen een postieve invloed hebben op onze omgeving. Natuurlijk op het milieu en de samenleving, maar ook op het leven onze medewerkers.

    Wij weten dat mensen in ons geloven om deze wapenfeiten:

    Wij maken schoenen van duurzaam en veganistisch materiaal. Wij gebruiken natuurlijke hennep, biologisch katoen en gerecycled polyester. Deze materialen worden gebruikt in het bovenleer, de voering en in de binnenzoolbekleding. Ook onze verpakkingen produceren we zo bewust mogelijk. Zo zijn onze schoenendozen voor 80% gemaakt van gerecycled afval en worden bedrukt met milieuvriendelijke soja-inkt.

    Zoals je al hebt kunnen lezen in ons 'Giving report', worden onze schoenen in China, Ethiopië en Argentinië gemaakt. Wij zijn ons bewust van de moeilijkheden die gepaard gaan met een wereldwijde productieketen. Daarom houdt ons personeel zelf actief toezicht op en leiding over onze leveranciers en verkopers. Zo weten we zeker dat het verantwoord ondernemen niet onder druk komt te staan.

    Elk jaar opnieuw willen wij een toezegging van alle directe toeleveranciers dat ze de wetten naleven die gelden in het land waar de schoenen geproduceerd worden. Zelf hebben we duidelijke richtlijnen opgesteld voor onze werknemers en we houden hen aansprakelijk voor het naleven van dit beleid, inclusief het voorkomen van slavernij en mensenhandel binnen onze productieketen.

    Ook in de landen waar we onze schoenen verkopen, nemen we onze verantwoordelijkheid. Bij de bouw van onze eerste winkel in Zuid-Californië is ons team hard in de weer om zowel het gebouw en de inrichting als de dagelijkse bedrijfsvoering milieuvriendelijk te maken. Binnenkort kun je daar op deze site meer over lezen.

    Iets teruggeven aan de gemeenschap is een belangrijk onderdeel van onze organisatie en onze 'Giving Story' hebben we goed gedocumenteerd. Als je nog niet op de hoogte bent van de One for One™ beweging, kun je op deze site lezen hoe je met het kopen van een paar schoenen, een bril of kleding iemand anders helpt. Als je nog meer wilt weten, kun je ook het boek 'Start Something That Matters' lezen. Dat heeft onze oprichter, Blake Mycoskie, geschreven en gaat over hoe je met zaken doen de wereld mooier kunt maken. Want iets teruggeven zit in ons DNA. Wij zijn waarschijnlijk het enige bedrijf ter wereld met een Chief Giving Officer.

    Wij vinden het belangrijk dat het goed gaat met onze medewerkers. Daarom investeren wij op verschillende manieren in hun welzijn. Allereerst organiseren we trainingen met business- en leiderschapsthema's voor onze directe medewerkers. Ook medewerkers uit onze productieketen krijgen trainingen, bijvoorbeeld over wat je kunt doen om mensenhandel en slavernij te voorkomen. Verder hebben we gunstige secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een goede zorgverzekering, betaald familieverlof en verschillende fitness- en wellnesscursussen.

    "Wie snel wil gaan, gaat alleen.
    Wie ver wil komen, gaat samen met anderen."

    - Afrikaans spreekwoord.

    In 2006 rolden de eerste espadrilles van de band in Argentinië. Dat lijkt lang geleden, maar veel van onze branchegenoten zijn al veel langer bezig met verantwoordelijk zaken doen. Wij kunnen leren van hun ervaringen. Daarom werken we zo veel mogelijk samen met andere partijen, branchegenoten en onafhankelijke experts. Met hun ervaringen kunnen we onze productieketen zo verantwoord mogelijk maken.

    TOMS is lid van AAFA, de Amerikaanse brancheorganisatie voor kleding en schoeisel en neemt actief deel aan de comités voor maatschappij- en milieuverantwoordelijkheid. We zijn ook lid van Textile Exchange en werken met hen samen in ons streven om meer duurzaam materiaal te gebruiken. Je komt TOMS® tegen op duurzaamheidsconferenties en branchemeetings, waar we onze ervaringen op het gebied van duurzaam ontwerpen en verantwoord zakendoen delen met de wereld.

    We schakelen regelmatig externe experts in om onze praktijken te controleren of te verbeteren. Zij controleren bijvoorbeeld de fabrikanten binnen onze productieketen. Dit gebeurt niet steekproefsgewijs, alle fabrieken worden stuk voor stuk bekeken. Zo weten we zeker dat we potentiële risico's tijdig ontdekken. Verder blijven we altijd min of meer aanwezig in de gebouwen van onze leveranciers om er zeker van te zijn dat onze strenge normen worden nageleefd. Ook onze producten worden gecontroleerd. Een gerespecteerd internationaal inspectie- en onderzoeksbureau gaat bij de fabrikanten van onze schoenen en brillen langs. Om een kijkje te nemen, maar ook om te praten met de werknemers. Deze externe controles worden soms vooraf aangekondigd, soms ook niet. De informatie die hieruit voort komt, kan leiden tot corrigerende maatregelen en kan het handelsvolume en de handelsbetrekkingen beïnvloeden of zelf geheel stoppen.

    "Achter de bergen... liggen nog meer bergen."

    - Haïtiaans spreekwoord

    Als we terugblikken op wat we tot nu toe hebben bereikt, beseffen we dat we altijd nog meer kunnen doen! De komende tijd zullen we weer meer te weten komen over onze producten en hun impact, nog betere en duurzame materialen ontdekken en meer leren door te blijven praten met onze partners. En met deze kennis zullen we iets doen. Terwijl we de berg voor ons beklimmen, zullen we ons succes vieren en tegelijkertijd lonken naar de volgende top in de verte.

Ik heb net een mens in nood geholpen door bij TOMS te kopen. Sluit je aan bij de beweging!